maanantai 19. joulukuuta 2011

Talvihuollot, osa 3: bensaletkut

Niin, todettakoon heti alkuun, että mitään perinteisiä öljynvaihto-sessioita on näistä huoltoraporteista turha odottaa. Erkin mittarissa on nyt muutama sata vaille 42 000 km ja tuossa edellämainitussa tasalukemassa tapahtukoon ihan maksullinen mp-liikkeen huolto. Siellä sitten saavat öljyä lutrata.

Tämä talvihuoltojuttuni onkin tällaista pientä akun latailua ja näpertelyä, jonka melkein jokainen perustumpelo osaa tehdä. No niin varmaan on öljynvaihtokin helppoa, mutta sitten pitäisi jotain tehdä sille jäteöljylle. Ei kait sitä voi lattiakaivoon valuttaa.

Tällä kertaa vaihdoin melkein polttoaineletkut. Homma jäi vähän kesken kun sormista loppuivat voimat. Mietin jo useaan otteeseen, että minulla on väärää letkua, mutta ei. Kyllä se letku sinne putken päälle meni kun oikein kovaa nytkytti, painoi, puristeli ja yhtäaikaa nytkyttipuristeli.

Miksi tällaiseen letku-operaatioon sitten ryhdyin? No, kesällä Marjon faija huomasi, että Erkki valuttaa bensaa. Ihan tipoittain vain, mutta kuitenkin sen verran, että se haisi parkkipaikalla. Syynä tähän arvokkaan polttonesteen tiputteluun oli hapertunut polttoaineletkun pää polttoainehanassa. Ensiapuna Tapsan kanssa sitten leikattiin molempien letkujen päistä haperot pois ja vanhat letkut takaisin kiinni hanaan. Operaatio onnistui hyvin, mutta jätti letkut kovin pinkeäksi, koska niistä lähti pituutta pois. Jotenkin jäin sitten pelkäämään, että kireällä olevat letkut pikkuhiljaa haluaisivat purkaa jännitystään vetäytymällä ei-kireiksi, eli irroittautua hanasta tai tankista.

Letkuprojektin lisäksi aloitin tänään tankinmaalausprojektin. Penkki on hinkannut tankkia vasten sen verran, että pieni alue maalia on hankautunut penkin ja tankin saumakohdasta pois. Siinä oli sitten vähän pintaruostetta. Hioin nämä ruosteet pois ja suihkutin päälle ohuen kerroksen Punton vanneprojektista jäänyttä vannemaalia. Jätin kuivumaan. Täytyy jouluna, kun Kirkkonummelle taas menen, heittää päälle toinen kerros maalia ja ehkä myöhemmin vielä kolmas.

Työmatkamotoristin syyspäiväkirja alkaa kohta olla paketissa. Enää letkujen lopullinen kiinnitys ja tankin maalaus loppuun, niin tämä oli tässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti