Tästä ei ole kauhean paljon kerrottavaa. Akku oli nimittäin lähes täysi.
Isoilta pojilta ja Bike-lehdestä olen kuullut, että moottoripyörän akku kannattaa talven aikana pitää täynnä. En omista akkulaturia enkä muutenkaan tiedä lataamisesta juuri mitään, mutta onneksi faijallani oli autonakun laturi, joka sopi prätkän akun lataamisen ihan hyvin.
Avasin Erkin penkin virta-avaimella ja akun suojakannen ruuvimeisselillä. Itse akku on ison miehen nyrkin kokoinen laatikko. Isäni ohjeisti minua ja laitoin laturin hauenleuat akkuun kiinni. Sitten vain laturin virtajohto seinään.
Laturissa oli sisäänrakennettu lataustehon mittari. Yksikkönä lataustehossa käytetään näköjään ampeeria. Laturi alkoi lataamaan vain vähän alle yhden ampeerin teholla ja faijani heti totesikin, että "akkuhan on lähes täysi." Hyvä niin. Erkin oma laturi siis toimii hyvin.
Jätin laturin kuitenkin lataamaan. Kun puolen tunnin kuluttua tulin takaisin kellariin, missä Erkki sijaitsi, oli latausteho jo lähes nolla. Piuhat irti ja lataus oli suoritettu.
Seuraavaksi Erkin huollossa on vuorossa bensaletkujen uusiminen. Jos en heti saa töitä, niin aikaa minulla pitäisi ainakin olla ja suorittanen homman jo nyt joulukuun puolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti