perjantai 21. lokakuuta 2011

Talvihuollot, osa 1

Tyhjensin Erkin polttoainetankin.

Operaatiota varten talutin pyöräni ulos kellarista. Kellarin ovensuussa se käynnistyi ensimmäisellä ja ajoin sen lapsuudenkotini taloyhtiön parkkipaikalle. En viitsinyt suorittaa tankin tyhjennystä sisätiloissa, koska arvasin operaatiosta syntyvän bensan hajua. Lisäksi tarkoituksenani oli kuluttaa kaasarissa olevat bensat loppuun moottoria käyttämällä.

Miksi bensatankki pitäisi tyhjentää talveksi? Tässä asiassa olen kokeneempien motoristien tiedon varassa. Lueskelin Bike-lehdestä ja foorumeilta, että toinen koulukunta on jättää tankki piripintaan täyteen ja toinen on tyhjentää se kokonaan.

Noin puolen vuoden seisominen muuttaa bensiinin rakennetta. Tätäkään en ennen motoristiuraani tiennyt. Luulin, että bensiini säilyy muuttumattomana vuosia kuten alkoholi, mutta ei. Se muuttuisi jotenkin huonommaksi. Uskon tämän. Se oli siis yksi syy.

Toinen syy tankin tyhjentämiseen oli se, että taloyhtiön kellarissa ei saisi säilytellä suuria määriä palavia nesteitä. Tästä isäni oli huolissaan ja tavallaan minäkin. Tankki siis tyhjäksi.

Laskeskelin, että bensaa Erkin tankissa oli jäljellä noin kahdeksan litraa. Löysin kellarista rojujen keskeltä kymmenen litran mehukanisterin. Lisäksi löysin suppilon, jota faijani oli käyttänyt ilmeisesti pakkasnesteen lisäämiseen, koska suppilossa oli nähtävillä pieniä jäämiä punaista nestettä.

Ruuvasin Erkistä pienen kylkipalan irti, jonka alla tiesin polttoaineletkujen olevan. Letkut olivat yllättävän tiukassa ja päätankin letkua irroittaessani nykäisin letkun vahingossa poikki. Niin, tämä oli yksi syy, miksi tyhjensin tankin. Halusin vaihtaa talvella bensaletkut, jotka olivat silminnähden huonokuntoiset.

Liruttelin päätankin osuuden mehukanisteriin bensahanan ollessa ON-asennossa. Olin laskeskellut oikein. Bensaa lirui ulos neljä litraa. Tämä tarkoitti sitä, että varatankissa oli jäljellä toiset neljä.

Tässä välissä käynnistin Erkin, polttoainehanan edelleen ollessa ON-asennossa. Yllättävän paljon kaasarissa oli bensaa, koska Erkki kävi tyhjäkäynnillä pari minuuttia. Tai yllättävän ja yllättävän. Ei minulla ole sen tarkempaa tietoa siitä miten kaasutin toimii, mutta jonkin verran siellä siis on bensaa varastossa. Erkki sammui itsestään kun kaasari oli tyhjä. Se oli nyt virallisesti viimeinen kerta kun Erkki oli käynnissä tämän vuoden puolella. Kaasarin tyhjentäminen on kuulemma fiksua. Tämänkin luin Bike-lehdestä.

Varatankin letkun revin irti varovaisemmin. Vaikka tarkoitus olikin myöhemmin vaihtaa molemmat letkut, en suotta halunnut repiä niitä molempia nyt poikki. Varatankista liruttelin neljä litraa 98:ia ja mehukanisteri oli melkein täynnä. Hanan asennolla ei enää ollut väliä, koska päätankki oli tyhjä. Se jäi nyt ON-asentoon. Pistin kylkipalan takaisin paikoilleen ja huolto oli tältä osin valmis.

Lisäksi kuivasin penkin alta vesilammikon, joka oli muotoutunut sinne syksyn sateissa. Huomasin myös, että vasen takavilkku oli puolillaan täynnä vettä. En ehtinyt tehdä asialle vielä mitään, koska minulla oli kiire töihin. Yritin myös irroittaa peilit, jotta Erkki veisi talvisäilytyksessä vähemmän tilaa, mutta en löytänyt tarpeeksi isoa lenkkiavainta. Palataan asiaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti