perjantai 7. lokakuuta 2011

Talvipesän suunnittelua

Matka: Vapaala-Kirkkonummi-Vapaala

On kaunis, mutta kylmä lokakuinen päivä. Aurinko paistaa, tuulee kovaa ja taivaalla on valkoisia hattarapilviä. Syksyn lehtiä lentelee.

Lehtiä ja oksiakin rapisi visiiriin kun äsken ajelin Kirkkonummelle ja takaisin. Kävin mittanauhan kanssa suunnittelemassa talvipesää Erkille. Koitan sijoittaa sen lapsuudenkotini kellariin. Siellä toissa talvena talvehti Kymco-moponi. Kärpänen sen sijaan joutui viettämään viime talven täällä Vapaalassa parkkihallissa. Oli sillä sentään katto pään päällä ja huppu yllä.

Ainoa kohta, mikä nyt vähän kiikastaa, on kellariin johtavan välioven karmin leveys. Se on tasan 80 cm. Erkin edellinen omistaja oli Unskin kertoman mukaan asentanut Erkkiin leveämmän tangon. Sillä on kuulemma helpompi ajaa ja harjoitella motoristin taitoja. En osaa tähän oikein sanoa juuta enkä jaata, koska en tiedä millaista olisi ajella ER-5:lla, jossa olisi tehtaan tanko.

Tähän väliin täytyy todeta, että kuulostaa varmaan dorkalta kun puhun niin luontevasti Erkistä. Olen jo kertaalleen selittänyt mistä nimi tulee, mutta silti viljelen sitä mielestäni liikaa. Mutta kun se on niin paljon helpompi kirjoittaa ja sanoa kuin Kawasaki ER-5.

Olen silti luottavaisin mielin siitä, että Erkki mahtuu kellariin vaikka karmi onkin kapeampi kuin tanko. Voi sitä vähän kallistaa ja kääntää tankoa, niin pitäisi mahtua. Näppärämpi kaveri varmaan ottaisi tangon irti, mutta siihen tarvittaisiin jo vähän liikaa näppäryyttä. En sitä suotta viitsi irroitella etten vahingossa muuta mitään vaijerien kireyksiä tai muuta sellaista kun MP-Controlin Sami sen kytkinvaijerinkin juuri sääti.

Oli ihan kiva ajella. Kova tuuli rajoitti haluja ajaa yli 80 km/h. Ja ajoviima. Lähdin menomatkalle liian optimistisessa varustuksessa ja nenä vuosi jo pahasti Kirkkonummelle saavuttuani. Paluumatkalle laitoin pitkähihaisen paidan, paksumman kaulurin ja välihousut, niin eipähän viimoitellut enää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti