Matka: töihin Vapaala-Kilo-Vapaala
Muutaman yövuoron putki alkoi.
Tankkasin bensatankin täyteen. Meni enkat: 13,30 l. Erkin tankki vetää 16 litraa ja olen koko ajan yrittänyt harventaa tankkausväliä siten, että ajan aina muutaman kilometrin enemmän kuin edellisellä tankilla. Olen merkannut kaikki tankkaukset Exceliin. Keskikulutus koko käyttöajalta on nyt 5,4 l / 100 km. Huomasin nyt syksyllä, että kaupunkiajossa kulutus on suurempi. Kesällä kun ajelin pidempiä matkoja, esimerkiksi Puumalaan, pääsin alle viiden litran kulutukseen.
Mietin, että tankkaankohan enää tämän vuoden puoella Erkkiä, vai selviänkö näillä reilulla parilla sadalla kilometrillä talvisäilytykseen asti. Siksi asiaa pohdin, että ajattelin tyhjentää tankin talveksi. Kovin montaa litraa en jaksaisi tankista ulos lorotella.
Kun lähdin aamulla Kilosta, oli Espoo kovin lauantaiaamuisen hiljainen. Yllättäen, vielä Kilon puolella, Inexin pihasta kurvasi eteeni mies moottoripyörällä. Ei siis mitenkään vaarallisesti kurvannut, mutta yllätyin kun näin kanssamotoristin, jonka päättelin olevan samoilla asioilla kun minä. Hänkin oli mahdollisesti tulossa yövuorosta kotiin ja ajelimme samaa matkaa ainakin Rajatorpantielle saakka. Ajattelin jo mielessäni, että kehtaanko ajella äijän perässä kovin pitkään kun alkumatkan jokaisesta risteyksestä käännyin samalle tielle, minne hän oli menossa. Eihän tilanteessa ollut sinänsä mitään kummallista, mutta oli hauska sattuma, että muuten autioilla syksyisillä teillä ajoi kaksi motoristia paksut ajovarusteet yllä ja vielä takalaukuilla varustetuilla moottoripyörillä samaan suuntaan ilman, että he tunsivat toisiaan.
Yhteinen ajelumme katkesi Riihiniityntiellä kun pihakadulta kurvasi väliimme 80-luvun Mersu. Ja tämä kaveri kurvasi - ei niinkään rauhallisesti kääntynyt. Himmasin vähän vauhtia ja ajelin Mersun perässä. Riihiniityntiellä on yhdessä kohtaa nopeustöyssyt. Speed bump. Mikä se on suomeksi? No, puhutaan nyt nopeustöyssystä. Tämän töyssyn jälkeen Mersu hiljensi kävelyvauhtiin ja ohjasi epämääräisesti penkan puolelle. Matka kuitenkin jatkui hiljaista vauhtia. Joko Mesestä meni jotain rikki tai kuski oli kännissä. Epäilen jälkimmäistä. Hän ei vilkuttanut tien sivuun van törötteli tien oikeassa reunassa kävelyvauhtia eteenpäin. Autolla olisin joutunut etsimään parempaa ohituspaikkaa, mutta pääsin Erkillä kätevästi ohittamaan Mersu-miehen juurikaan käymättä vastaantulijan kaistalla.
Mersu-miehen jännän ajelun vuoksi menetin näköyhteyden toiseen Kilosta tulleeseen mahdolliseen työmatkamotoristiin. Tarina ei kerro, olisiko mies peräti ajanut Vapaalaan saakka. Ehkä hänkin pitää blogia. Ja ehkä hänkin suunnittelee auton ostoa.
Johan jaarittelin. Ei vaikuta kovin mielenkiintoisilta nämä jutut. No, joka tapauksessa kun pääsin kotiin, tarkastin lämpötilan. Se oli +6 astetta. Varmaan hyvässä lykyssä pystyisin ajelemaan moottoripyörällä vielä parinkin viikon päästä, mutta touhu muuttuu koko ajan vaarallisemmaksi, kylmemmäksi ja lähtö-epävarmemmaksi. Ja vaarallisemmalla en tarkoita Mersu-miehiä, vaan jäätä.
Mainittakoon vielä se, että Erkki on käynnistynyt esimerkillisen hyvin. Aamulla duunin parkkipaikalla se hörähti käyntiin ykösellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti