Matka: töihin Vapaala-Kilo-Vapaala
En sentään juuri tänään lopeta moottoripyöräilyä, mutta esimerkiksi tänään olisi ollut hyvä päivä lopettaa. Jäi hyvä mieli.
Ajelin juuri töistä kotiin pitkin öistä Turun motaria ja Kehä ykköstä. Oli ihan mukavaa moottoripyöräillä. Tarkistin kotona lämpötilan: +10 celcius-astetta. Ei varsinaisesti tullut kylmä kotimatkalla, mutta kaulasta ehkä vähän veti. Tai ehkä enemmänkin kypärän alta naamaan. Ehkä olisi tullut oikeasti kylmä jos olisin ajanut pidemmän matkan.
Kotoa lähtiessä Erkki käynnistyi tokalla ja duunista lähtiessä ykösellä. Ei siis paha suoritus senkään puolesta.
Asiasta toiseen, pohdiskelin taas kotimatkalla, että kuinkahan kestävä Erkki on. Sitä tulee mietittyä aika usein. Tai yleensäkin koneiden käyttöikää. Mikä moottoripyörässä sitten menee niin rikki, ettei sitä lopulta enää kannata korjata?
Kun kysyin asiaa aikoinaan Tuusmotorin Unskilta, Erkin myyjältä, hän vastasi optimistisesti, että: "Ajelet sillä niin kauan, että kyllästyt. Sitten sun lapset ajavat sillä niin kauan, että nekin kyllästyvät. Sitten jos se menee rikki, niin tuot meille huoltoon ja me korjataan." Kuulostaa miellyttävältä utopialta.
Oli Erkin käyttöikä mikä tahansa, nousen sen satulaan vielä ensi keväänäkin. Sillä on nyt ajettu karvan alle 41 000 km. Nettimotossa olen nähnyt ER-5:ia, joilla on ajettu 80 000 km. Ja ihan saman näköisessä kunnossa ne ovat ulkoisesti kuin oma Erkkini. Täytyy vaan noudattaa Unskin neuvoa, että pitää huoltaa säännöllisesti. Ehkä se neuvo menikin enemmän niin, että pitää huoltaa ennakoivasti eikä vasta korjata jos jokin menee rikki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti