Bussilla Lintuvaaraan ja Erkin nouto. Tapasin Samin hallin sisältä moottoripyörien keskeltä. Etsin katseellani tuttua Kawasakia ja sieltähän se löytyi suurine takalaukkuineen lajitoveriensa lomasta sivuseisontatukeen nojaten. Sami talutti pyörän ulos hallista ja aloitti huoltoon liittyvän jälkipalvelun.
Sami kertoi ja näytti kohta kohdalta mitä pyörään oli tehty. He olivat jopa paikallistaneet sähkövian syyn. Viallinen sähköjärjestelmän rele löytyi kuskin oikean polven kohdalta katteen alta. ER-5 kuuluu lajiltaan nakupyöriin, mutta siinä on muutama pieni muovinpala suojaamassa lähinnä sähköosia ja yhden tällaisen suojalevyn alla sijaitsivat siis startin sähköjärjestelmään kuuluvat releet. No, nyt tiedän senkin. He eivät kuitenkaan olleet vaihtaneet relettä, koska se oli Kawasaki ER-5:n erikoisosa ja sellaisen saisi vain maahantuojalta Sumekolta. Sami arveli, että viallinen rele ei tulisi ihan heti jättämään tielle, vaikka se ei täydellisesti toiminutkaan.
Hetken mietin, että laskenko jo mielessäni huollolle antamaani arvosanaa, koska relettä ei oltu vaihdettu. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnostaisi lähteä Tikkurilaan, missä Sumeko sijaitsi, etsimään oikeaa relettä. En edes tiedä mikä rele periaatteessa on. Sami jatkoi selitystään, että rele olisi todella helppo vaihtaa itse. Jaa, helppo ehkä hänelle..
Juttelin Samin kanssa vielä hetken ja hyväksyin mielessäni rele-asian. Jos se olisi vaihdettu, olisi huollon hinta vähintään tuplaantuunut ellei kolminkertaistunut. Mitä MP-Controlin levottomista nettisivuista nyt kotona asian tarkistettuani ymmärsin, ei huoltoliike ole virallinen Kawasakin merkkikorjaamo. Toisaalta MP-Control ilmoittaa name-dropping -palkissaan olevan yhteistyössä SGN:n ja Sumekon kanssa, mutta eivät ilmeisesti niin läheisessä yhteistyössä, että heillä olisi esimerkiksi säännöllistä varaosien hakua heiltä.
Pyöräni seuraava määräaikaishuolto olisi mittarilukemassa 42 000 km, eli noin 1500 km:n päästä. Mielelläni veisin pyöräni MP-Controliin, mutta se tarkottaisi, että joutuisin etsimään releen itse, jos sen haluaisin vaihdettavaksi. Epäkäytännöllistä sanon minä. Taidan kysyä tarjouksen huollolle suoraan Sumekolta tai vaihtoehtoisesti Tuusmotorista, josta Erkin keväällä ostinkin. Hinta on edellä mainituissa paikoissa varmasti kalliimpi kuin MP-Controlissa, mutta enpähän joutuisi asioimaan kahdessa paikassa.
Kysyin muuten ohimennen Samilta, että paljonko MP-Controlissa maksaa talvisäilytys. Hinta yllätti minut, mutta tällä kertaa eri suuntaan kuin viimeksi. Talvisäilytys maksaisi 200 €! Jopa Tuusmotorissa, joka on muuten kalliimpi, on talvisäilytys halvempaa. Erkin mukana tulleista papereista ja kuiteista luin, että Erkki oli talvehtinyt Tuusmotorissa viime talven hintaan 130 €.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti