Matka: töihin Vapaala-Kilo-Vapaala
Iltavuoroputki vaihtui aamuvuoroon ja matkustin töihin aamu seitsemän ruuhkassa. Ajelin tuttua reittiä Rajatorpantie-Riihiniityntie-Turuntie. Voisi joskus piruuttain kokeilla taas Kehää ja Turun motaria, mutta sitten pitäisi olla tarpeeksi luppoaikaa jos joudunkin seisomaan ruuhkassa. Rajatorpantien reitillä ei varsinaista seisomisruuhkaa ole ja ajoaika on noin 25 minuuttia.
Mitään kummallista meno- tai paluumatkalla ei tapahtunut, mutta voisinpa vaikka kertoa eräästä kaikkia motoristeja koskettavasta ongelmasta eli visiirin huurtumisesta.
Kävin aamulla suihkussa ja hiukseni jäivät vähän märiksi. Uskoisin tämän seikan vauhdittaneen visiirin sisäpinnan huurtumista. Visiiri huurtui niinkin paljon, että Turuntielle päästyäni visiirin alareunaan tiivistynyt kosteus jo helmeili. Autoilijatkin joutuvat huolehtimaan tuulilasin huurtumattomuudesta, mutta yleensä vasta paljon paljon myöhemmin syksyllä tai melkeinpä vasta talvella.
Motoristikaverini Janne tokaisi joskus aikaisemmin, että ajan liian hiljaa jos visiiri pääsee huurtumaan. Voi olla näin, mutta aamuruuhkassa taajamassa on paha ajella yhtään kovempaa, mitä jono etenee.
Avaan visiirin toki liikennevaloissa, jolloin osa höyrystä pääsee haihtumaan, mutta mitä pidemmälle Kiloa kohti pääsin, sitä enemmän vesihöyryssä visiiri sisäpuolelta oli.
Suurin ongelma visiirin huurtumisesta tietenkin on haitta näkyvyydelle. En koe, että huurtuminen olisi aiheuttanut minulle vielä vaaratilanteita, mutta riskitekijä se silti on.
Kesällä visiiri ei juurikaan huurru. Lukion fysiikalla päättelen, että sitä enemmän visiiri huurustuu, mitä kylmempi ulkona on. Ja tietenkin mitä enemmän kosteutta on kypärän sisällä.
Jätän huomenaamuna hiukseni pesemättä.
Kylmenevästä säästä johtuen ja Suomen syksyn realiteetit huomioiden kävin ostamassa Stadiumista tuulitakin. En suinkaan moottoripyöräilyyn vaan polkupyöräilyyn. Ja en sentään visiirin huuruilun vuoksi. Lokakuussa saattaa tulla jo pakkasia ja silloin Erkki joutuu viimeistään jäämään parkkihalliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti